Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 17 Απριλίου 2015

Ο Ίππος μου

Διόνυσος, 15/04/2015

«Ο Ίππος μου»

Ίππευσα τον σκακιστικό μου Ίππο∙ περιχαρής.
Περιχαρέστερος απ’ όταν ιππεύω, όπως νομίζω αφελώς,
τον Πήγασο τον λογοτεχνικό.

Ω, τι κόσμος αληθινά!
Δημιουργικότητα ηφαιστειακής ιδιοσυγκρασίας,
αχόρταγη δίψα για ζωή και λύτρωση
ξεσηκώνονται απ’ τη σχόλη τους
όλες οι ναρκωμένες δυνάμεις.
Από τετραγώνου «εις τετράγωνον»
πάντοτε χρώματος διαφορετικού
«μονό αριθμό για το αντίθετο,
ζυγό για το ίδιο χρώμα», όπως διαπίστωσε ο Αλεσάντρο Σάλβιο. [i]
Εξήντα τέσσερα συνεχόμενα άλματα
για τα εξήντα τέσσερα διαφορετικά τετράγωνα
εκατόν εξήντα οκτώ διαφορετικές εκδοχές και συνέχειες
και πάντα σε «απόσταση Ίππου»
το πρώτο απ’ το τελευταίο άλμα! [ii]
Αυτός είναι ο γύρος μου, ο γύρος του Ιππότη στη ζωή,
«η ελευθερία μου σπαταλημένη στη δέσμευση του Χάους», [iii]
ο ατέρμων φλογερός ανθρωπισμός μου,
το πυρακτωμένο υλικό της ψυχής μου.
«Τα ηθικά ζητήματα κλείνουν μέσα τους μια θύελλα». [iv]

Τι πιρουνίσματα, το «χταπόδι» της σκακιέρας, [v]
τι επωδοί στις θυσίες «αποπλανήσεων»,
στα «υπερφορτώματα», στις θυσίες «εκτροπών».
Τι διπλά «ρουά», τι «ρουά εξ αποκαλύψεως»
τι πονηρές παγίδες της Caro-Kann
τι παγίδες «elastic band» στη Γαλλική,
τι παρεμβαλλόμενες κινήσεις «in-between»
τι θυσίες «εκκαθαρίσεως», τι «διαρκή»,
τι «σπασίματα» καρφωμάτων,
τι «προφυλακές», τι «μπλοκαρίσματα»,
τι «ισχυρά τετράγωνα» και «τρύπες»!
Ένας κόσμος ολόκληρος, ένα χάος περιπλοκών κι ανατροπών.
Αξίες δυναμικές ανταγωνίζονται τις τυπικές,
νέες πραγματικότητες εγκυμονεί το μέλλον,
γκρεμίζομαι απ’ το άτι της υπεροχής μου,
από πού να ζητήσω ευθύνες για τα θύματα των συνθηκών;

Υπερμοντέρνος ίππος του Ρέτι,
μυστηριώδης ίππος του Νίμζοβιτς,
καταστροφικός του Μποτβίννικ.
Ίππος «μακράς πνοής» του Λάσκερ,
προστατευτικός Ίππος του Ρουμπιστάιν,
εύστροφος και πολυμήχανος του Νάιντορφ,
δημιουργικός εκπορθητής του Μπλάκμπουρν,
στρατηγικός Ίππος του Καπαμπλάνκια,
αποπνικτικός του Αλιέχιν.
Ίππος του Γκρέκο, Ίππος του Λεγκάλ,
Ίππος της παγίδας Φίσερ.
Ύπουλος Ίππος sneaky Knight fork,
Ίπποι του ζ5, «Δούρειοι Ίπποι» του n5 και «δώρα ελληνικά», [vi]
«Φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας».
«Timeo Danaos et dona ferendes».
Ίππο, Ίπποι, Ίπποι, Ίπποι.

Ίπποι του Λουτσένα και του Φιλιντόρ και ματ του αποπνιγμού,
ματ του Γκρέκο και της Αναστασίας, ματ Αραβικό.
Ματ του ημιαποπνιγμού, ματ του Λεγκάλ,
«ρουά» του Ταϊμάνωφ,
θυσίες Ίππων στο ζ7 και στο ε6.
«Οι εξαιρέσεις θρυμματίζουν την ηδονή ενός νόμου»[vii]
«Να ’ναι η αταξία η μόνη άμυνα»; [viii]

Κέλητες Ίπποι του Κανάχου,
Ίπποι του Φειδία, Ίπποι του Λυσίππου,
ο Βουκεφάλας του Μεγάλου Αλεξάνδρου,
Ίππος του Αγίου Δημητρίου,
Ίππος του Αγίου Γεωργίου, του Αγίου Θεοδώρου,
Ίπποι της Αποκαλύψεως, [ix]
αναγεννησιακοί Ίπποι του Πιζανέλλο,
του Ουτσέλλο, του Ντονατέλο, του Βερόκκιο.
Φλαμανδικοί Ίπποι του Ρούμπενς και του Παύλου Πόττερ.
Ισπανικοί του Βελάσκεθ,
νεώτεροι του Ντελακρουά και του Φρομαντέν,
Ίπποι των Σταυροφόρων και των Ιπποτών,
περιπέτειες και πλάνες, όπου μας προόρισαν τα «θέσφατα».
Καβαλερία Ρουστικάνα του Mascagni.

Ίπποι του Ευρυπίδη και του Σοφοκλή,
«Θοαί Ίπποι» του Ταντάλιου Πέλοπα,
θυμοειδείς Ίπποι αρρενωπών Βαλκυριών,
Ίπποι έφιππων Αμαζόνων – Ομηρικών αντιανείρων,
οργιαστικοί Ίπποι Μαινάδων μαινομένων
διεγειρουσών έρωτες μανιώδεις.

Ίππος Σαιξπηρικός, “my kingdom for a horse”,
Ίππος του Δον Κιχώτη και των ανεμόμυλων του Πουέρτο Λάπισε,
Ίππος του Ζορό, Ίππος του Ντ’ Αρτανιάν,
Ίππος του Γερόλυκου, του Γερακιού, του Ρίο Κίντ,
Ίππος Βαλαωριτικός, «τ’ άλογο, τ’ άλογο Ομέρ Βρυώνη…».

Ίπποι και Ίπποι κι ο Ύπνος δεν έρχεται.
Για την ψυχή μου, φαίνεται, δεν νύχτωσε ακόμα.
Η καίουσα συνείδησή μου καραδοκεί σε σκοπιές προχωρημένες,
προσδοκά την προαναγγελθείσα δόξα.
Και επιτέλους, ιδού! Ο Τελών την Τελετήν και ο Μέγας Αλυτάρχης.
Και «λαμπρότης έκτακτος».
Περιζώθηκα τον πλουμιστό τελαμώνα
και δέχθηκα παρά του Ηγεμόνος το κτύπημα του ξίφους στον ώμο,
«εν ονόματι του Θεού, του Αγίου Μάρκου και του Αγίου Γεωργίου».
Επιτέλους! Χρήσθηκα Ιππότης!
Είναι που κατατρόπωσα τον Κάρλσεν
μ’ ένα εντυπωσιακό του Ίππου μου ματ étuffé!
Τα πλήθη χειροκροτούν και κραυγάζουν,
ο Ανάντ και λοιποί Γκραν-Μαίτρ
παρατηρούν ζηλόφθονα και εκδικητικά.
Πανευτυχής, «περιφέρω την ψυχή μου σαν άνθος στην μπουτονιέρα μου».
Γιατί συμβαίνουν όλα ταυτοχρόνως; Ήλθε η αιωνιότητα; [x]

Να, τώρα, πλησιάζει κι ο Μορφέας μ’ ανοιχτές τις αγκάλες του,
κρατώντας μια τυποποιημένη φιγούρα Ίππου του Staunton. [xi]
Επιτέλους, γιατί ξημερώνει!




[i] «Σκακιστική Εγκυκλοπαίδεια», Χρήστου Κεφαλή. Λήμμα «Ίππος», με αναφορά και στον Αλεσάντρο Σάλβιο, λήμμα «Σάλβιο».


Δες περισσότερα : «The engyclopedia of chess», Harry Golombek, λήμμα «Knigt», και «Knigt’s tour».



[iii] «Ποιήματα», Άθως Δημουλάς. «Η ανεπαρκής αοριστία» από τον «Αγρό της τύχης».

[iv] «Ξένοι λογοτέχνες», Μάρκου Αυγέρη. «Ο Βησσαρίων Μπελίνσκι και η αισθητική του», σελ. 215.




[vi] Χρήστος Κεφαλής, ενθ. ανωτ. λήμμα «Ζωγραφική και Σκάκι».


[vii] Άθως Δημουλάς, ενθ. ανωτ. «Η Υπέρτατη γενίκευση».

[viii] Άθως Δημουλάς, ενθ. ανωτ. «Συνέχεια πάνω στο ίδιο θέμα».

[ix] «Αποκάλυψη». – «Και είδον βιβλίον
κατεσφραγισμένον σφραγίσιν επτά»:
Και ιδού, Ίππος λευκός… Ίππος χλωρός…
Ίππος πυρρός… Ίππος μέλας.

[x] «Χερουβικός οδοιπόρος», Άγγελος Σιλέσιος.
Βιβλίο Πέμπτο, αριθμ. 148.

[xi] Χρ. Κεφαλή, ενθ. ανωτέρω, λήμμα: «Στάουντον φιγούρες – οι συνηθισμένες φιγούρες του σκακιού».
Επίσης, Harry Golombek, ενθ. ανωτέρω, λήμμα «Staunton Chessmen».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου